De naam van onze school verraadt zijn identiteit: wij zijn een vrijeschool.Vrije scholen zijn geënt op het gedachtengoed van Rudolf Steiner. Hij formuleerde pedagogische en didactische aanwijzingen vanuit zijn visie op de mens en spoorde leraren aan deze voor hun eigen situatie in te vullen en aan te passen. Dat doen we in de vrije scholen nog steeds: we zoeken naar een goede combinatie van traditionele en eigentijdse elementen, die samen zorgen voor de ontplooiing van zowel onze leerlingen, als die van de medewerkers. Ons motto is ‘Worden wie je bent’. Wij vinden het belangrijk dat elke leerling de kans krijgt zichzelf te leren kennen en zichzelf te ontwikkelen op een manier die bij hem past. Natuurlijk zijn onze lessen zo ingericht dat alle leerlingen goed voorbereid worden op het eindexamen, maar wij doen meer dan dat. Wij bieden leerlingen de kans om bezig te zijn met hoofd, hart en handen. We richten ons onderwijs zo in dat leerlingen zich niet alleen cognitief kunnen ontwikkelen maar ook sociaal en emotioneel. Om dat te bereiken hebben we naast de reguliere vakken ook ambachtsvakken, kunstvakken en allerlei projecten waar de leerlingen veel inspraak in hebben en zich kunnen laten zien. Ontwikkelen vinden wij niet alleen belangrijk voor de leerlingen, maar ook voor de docenten. Wij zijn dan ook erg geïnteresseerd in en blij met leraren in opleiding, omdat zij nieuwe ideeën en kennis hebben, waar wij weer van kunnen leren. 

mavo, havo, vwo

De naam van onze school verraadt zijn identiteit: we zijn een vrijeschool. Vrije scholen zijn geënt op het gedachtengoed van Rudolf Steiner. Hij formuleerde pedagigische en didactische aanwijzingen vanuit zijn visie op de mens, en spoorde leraren aan deze voor hun eigen situatie in te vullen en aan te passen. Dat doen we in de vrije scholen nog steeds: we zoeken naar een goede combinatie van traditionele en eigentijdse elementen, die samen zorgen voor de ontplooiing van zowel onze leerlingen, als die van de medewerkers.

mavo, havo, vwo

Werken op het Calandlyceum is werken in een omgeving die draait om mogelijkheden. Mogelijkheden voor leerlingen, maar zeker ook voor medewerkers. Het motto ‘Ontdek wat jij kunt bereiken’ is van toepassing op iederéén die dagelijks onderdeel uitmaakt van het Calandlyceum en wordt gerealiseerd door het zeer brede palet aan onderwijssoorten, specialismen, activiteiten en ICT-middelen op deze school van ruim 2200 leerlingen.

vmbo-t, havo, vwo (atheneum, technasium, gymnasium); cultuurprofielschool; Topsport Talentschool

Brede schoolgemeenschap
Het is de missie van het IJburg College om alle leerlingen zoveel mogelijk te laten leren, in een leergemeenschap, over zichzelf en de wereld om hen heen. Wat geldt voor onze leerlingen en docenten geldt voor beginnende leraren. Iedereen is eigenaar van zijn eigen leerproces. Wij dagen beginnende leraren uit om op hun eigen niveau het beste uit zichzelf te halen. Initiatief nemen, verantwoordelijk nemen en afdragen zijn drie belangrijke aspecten daarvan.

vmbo, havo, vwo

Het Metis Montessori Lyceum is een jonge, ambitieuze school. We zijn gelegen in een gerenoveerd gebouw aan het Oosterpark en zijn onderdeel van de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam. Op het MML leren leerlingen om het beste uit zichzelf te halen – op hun eigen niveau en met eigen interesses en talenten en dat doen ze zo veel mogelijk digitaal. Naast de gewone vakken bieden we veel vakoverstijgende projecten en clubactiviteiten aan. Leerlingen ontwikkelen hierdoor een eigen kijk en ontdekken waar hun talenten liggen.

mavo, havo, vwo

Vrije School voor Voortgezet Onderwijs
Het Geert Groote College Amsterdam (GGCA) staat niet op zichzelf. Ze is een loot aan een wereldwijd vertakte stam van Vrije Scholen, waarvan de eerste in 1919 in Duitsland (Stuttgart) werd opgericht. Die vertakking strekt zich inmiddels uit van Japan tot Hawaï, en van Zweden tot Zuid-Afrika. De Amsterdamse Geert Groote School ontstond in 1933, tien jaar na de opening van de eerste Nederlandse Vrije School in Den Haag.

vmbo t, havo, vwo

Lumion is een nieuwe en vernieuwende school. Wij zijn er om leerlingen voor te bereiden op hun toekomst, op hun vervolgopleiding en hun functioneren in een maatschappij waarin de ontwikkelingen zeer snel gaan. Onze leerlingen moeten zich temidden van de snelle veranderingen staande kunnen houden.

mavo, havo, vwo

Individueel Voortgezet Kunstzinnig Onderwijs
De IVKO is van oorsprong een IVO-school. Opgericht in 1962 door Hans Snoek, oprichtster van het Scapinoballet en ouders, die meer aandacht wilden voor de individuele en kunstzinnige ontwikkeling van hun kind. Wij zijn een cultuurprofielschool en sinds 1997 aangesloten bij de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam.

mavo, havo

Een samenwerkingsverband van negen conceptscholen in en rond Amsterdam en de Hogeschool Utrecht, Hogeschool Inholland, Vrije Universiteit Amsterdam, Breitner Academie, Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam.

 

TWITTER


Studenten leren betere presentatievaardigheden met VR-bril https://t.co/XaCTwdR7K7 NOA

RT @CrimpenR: Trots op onze studenten! https://t.co/FMgXS94sWt NOA

CONTACT

Pieter Calandlaan 182

      1068 NT Amsterdam

      The Netherlands

+31 

mail@noa-amsterdam.nl

Impressie